ΣΤΑ ΑΕΙ ΠΡΩΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ

Ρεπορτάζ : Απόστολος Λακάσας
(από την Καθημερινή της Κυριακής)
Οποιος δηλώνει ότι θυμάται πόσες αλλαγές έχουν γίνει στο χώρο της Παιδείας τις τελευταίες δύο δεκαετίες πιθανότατα ψεύδεται, ενώ επίσης δύσκολο είναι να γίνει αναφορά σε μια χρονιά που επικράτησε εκπαιδευτική νηνεμία. Φέτος, η έναρξη της χρονιάς συνοδεύεται από την ειλημμένη απόφαση για...
«πακέτο» αλλαγών σε ένα περιβάλλον όμως που επηρεάζεται άμεσα από την οικονομική στενότητα. Ετσι, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα ξεκινήσει διάλογος για το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ, ενώ θα αποφασισθούν και καταργήσεις τμημάτων ΤΕΙ χαμηλής ζήτησης. Στόχος είναι οι αλλαγές να νομοθετηθούν στις αρχές του 2011. Στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση οι ελλείψεις εκπαιδευτικών που θα προκύψουν σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια ήδη προκαλούν αντιδράσεις, οι οποίες εκτιμάται ότι θα κλιμακωθούν με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Οι ελλείψεις, σε συνδυασμό με την πρόθεση των αλλαγών στα ΑΕΙ, αλλά και το γενικότερο κλίμα από την οικονομική κρίση δημιουργούν ένα σύνθετο σκηνικό που προκαλεί σκεπτικισμό στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας που θέλει πάση θυσία να αποφευχθούν εντάσεις και ακρότητες προηγούμενων ετών. Ειδικότερα, η εικόνα των φετινών αποτελεσμάτων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπου στα ΤΕΙ ο τελευταίος υποψήφιος εισήχθη με βαθμό 0,9 ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα αρχίσει διάλογο για νέο νόμο-πλαίσιο, για την χωροταξική αναδιάρθρωση των ΑΕΙ καθώς και για νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, το οποίο θα υιοθετηθεί για πρώτη φορά την σχολική χρονιά 2013 - 2014. Το κείμενο των μεταρρυθμίσεων για τη διαβούλευση θα δοθεί στα τέλη Σεπτεμβρίου και στόχος είναι στις αρχές της επόμενης χρονιάς να υπάρχει έτοιμη η σχετική νομοθετική ρύθμιση. Πάντως, όλοι οι εμπλεκόμενοι συνομολογούν ότι το σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων, που επιτρέπει να εισάγονται στα ΑΕΙ υποψήφιοι με απελπιστικά χαμηλές βαθμολογίες, πρέπει να αλλάξει - «εκτιθέμεθα διεθνώς», λένε με νόημα πολλοί πανεπιστημιακοί. «Κατ' αρχάς θα πρέπει να υπενθυμιστεί ότι οι εισαγωγικές εξετάσεις είναι κατατακτήριες και όχι διαπιστωτικές της γνωστικής επάρκειας των υποψηφίων. Που σημαίνει ότι οι εισαγόμενοι στις χαμηλόβαθμες σχολές των ΤΕΙ έχουν εξεταστεί στα ίδια θέματα και με τα ίδια ακριβώς κριτήρια με τους εισαγόμενους π.χ. στις υψηλόβαθμες σχολές του Πολυτεχνείου. Το γεγονός αυτό υπονομεύει τον αξιοκρατικό χαρακτήρα του συστήματος και αδικεί τις μη δημοφιλείς σχολές, καθώς η πολύ χαμηλή βαθμολογία δεν παραπέμπει σε μη ανταπόκριση στις γνωστικές τους απαιτήσεις. Ακόμη, η διεθνής πρωτοτυπία, η επιλογή των εισαγομένων να γίνεται κεντρικά και όχι από τις ίδιες τις σχολές, ενισχύει την εικόνα ενός συγκεντρωτικού και ελάχιστα αξιοκρατικού συστήματος», δήλωσε στην «Κ» ο νέος πρύτανης του ΑΠΘ, κ. Ιωάννης Μυλόπουλος. Εθνικό Απολυτήριο Οι αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής θα συνδυαστούν με μεταρρύθμιση ύλης όσο και μαθημάτων στο λύκειο. Συγκεκριμένα, θα καθιερωθεί το Εθνικό Απολυτήριο, για την απόκτηση του οποίου οι τελειόφοιτοι θα συμμετέχουν σε εξετάσεις αλλά στη διαμόρφωση του βαθμού τους θα υπολογίζονται και οι επιδόσεις τους σε εργασίες. Με βάση το Εθνικό Απολυτήριο, οι απόφοιτοι θα δηλώνουν τις σχολές ΑΕΙ, στις οποίες επιθυμούν να εισαχθούν και κατόπιν θα συμμετέχουν σε πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα (από έξι σήμερα) και με σαφώς λιγότερη ύλη. Ταυτόχρονα, θα ενισχυθεί ο ρόλος των πανεπιστημίων στις επιλογή των εισακτέων. Σε όσες σχολές οι αιτήσεις είναι λιγότερες από τις προσφερόμενες θέσεις, οι υποψήφιοι θα εισάγονται χωρίς εξετάσεις, με μόνο κριτήριο το Απολυτήριο Λυκείου. 4.000 κενές θέσεις και «λουκέτα» Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης των ιδρυμάτων της ανώτατης εκπαίδευσης θα καταργηθούν τμήματα ΤΕΙ. Τα φώτα πέφτουν στα 25 τμήματα όπου έμειναν 4.000 κενές θέσεις παρότι καταργήθηκε η βάση του 10. Ολοι παραδέχονται πια ότι το μοντέλο ανάπτυξης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από τα τέλη της δεκαετίας του '90, με τη δημιουργία ΤΕΙ στην περιφέρεια για να τονωθούν οι τοπικές κοινωνίες, απέτυχε. Ελάχιστοι υποψήφιοι επιλέγουν τα περιφερειακά τμήματα, στα οποία το χαριστικό πλήγμα δίνει η οικονομική κρίση που καθιστά δυσβάστακτο το κόστος σπουδών μακριά από την οικογενειακή εστία. Μάλιστα, πλήττονται και τμήματα με καλές επαγγελματικές προοπτικές. «Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των τμημάτων Ηλεκτρολογίας ΤΕΙ. Οι βάσεις στο τμήμα του ΤΕΙ Πειραιά, του ΤΕΙ Χαλκίδας (κοντά στην Αθήνα) και του ΤΕΙ Πατρών ανέβηκαν από 532 - 742 μόρια. Αντίθετα, οι βάσεις των ομοειδών τμημάτων με έδρα σε μικρότερες πόλεις έπεσαν από 383 - 2.311 μόρια», ανέφερε στην «Κ» ο εκπαιδευτικός - ερευνητής, κ. Στράτος Στρατηγάκης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails