Ρεπορτάζ : Ολυμπία Λιάτσου
(από την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία)
Από τις δυσκολότερες σχολικές χρονιές της τελευταίας δεκαετίας για εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς αλλά κυρίως για το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να είναι η φετινή, που ξεκινάει στις 13 Σεπτεμβρίου. Ο αριθμός ρεκόρ των συνταξιοδοτούμενων, οι μειωμένοι κατά 50% από πέρσι διορισμοί των μόνιμων εκπαιδευτικών, οι λιγότερες πιστώσεις για προσλήψεις αναπληρωτών, η κατάργηση των ωρομισθίων, είναι τα θέματα στα οποία καλείται να δώσει λύση το υπουργείο. Ο τριπλάσιος αριθμός εκπαιδευτικών που θα...
βγουν φέτος στη σύνταξη (11.466 συνταξιοδοτήσεις σε σχέση με 4.355 πέρσι), αναμένεται να δημουργήσει εικόνα ερήμωσης σε πολλά σχολεία της χώρας. Η εξέλιξη αυτή δεν ήταν φυσικά απρόβλεπτη, αφού το νέο ασφαλιστικό έχει οδηγήσει σε φυγή πολλούς εργαζόμενους στο Δημόσιο. Ωστόσο, στο χώρο της παιδείας οι συνέπειες μιας τόσο μεγάλης φυγής πρέπει πάση θυσία να είναι αναστρέψιμες. Με ποιον τρόπο σχεδιάζει να αντιμετωπίσει το θέμα το υπουργείο; 1 Με περικοπές αποσπάσεων. Οι δραστικές περικοπές των αποσπάσεων είναι το μέτρο στο οποίο στηρίζεται το υπουργείο Παιδείας για την κάλυψη μεγάλου μέρους των κενών. Σε 5.136 προσδιορίστηκε ο ακριβής αριθμός των εκπαιδευτικών που ήταν αποσπασμένοι σε γραφεία εκπαίδευσης, οργανισμούς, βιβλιοθήκες και φυσικά την κεντρική υπηρεσία του ΥΠΕΠΘ, οι οποίοι φέτος επιστρέφουν στις σχολικές τάξεις. Μαζί με 900 ακόμη εκπαιδευτικούς των οποίων οι αιτήσεις για εκπαιδευτικές άδειες δεν έγιναν δεκτές φτάνουμε σε έναν αριθμό 6.000 διδασκόντων που θα μπουν φέτος στις τάξεις. 2 Με αναπληρωτές. Οπως έχει ανακοινώσει η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ, έχει δεσμεύσει πιστώσεις για προσλήψεις 11.000 αναπληρωτών πλήρους και μειωμένου ωραρίου. Το κρας τεστ πάντως της νέας σχολικής χρονιάς αναμένεται ότι θα γίνει στο διάστημα Οκτωβρίου- Νοεμβρίου, όπου θα υπάρχει πλήρη εικόνα σε όλα τα σχολεία της χώρας. Οι εκτιμήσεις τώρα από τις δύο ομοσπονδίες των διδασκόντων, τόσο της ΔΟΕ όσο και της ΟΛΜΕ, λένε ότι οι συνθήκες που θα δημιουργηθούν φέτος στα σχολεία θα είναι εκρηκτικές. Με το δεδομένο ότι κατά την περσινή χρονιά είχαμε 7.000 κενά ενώ οι διορισμοί ήταν διπλάσιοι και οι συνταξιοδοτήσεις λιγότερες από 4.500, αρκεί για να καταλάβει κάποιος ότι φέτος ο αριθμός των κενών θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερος. Η ΟΛΜΕ μιλάει για 23.000 κενά, τα 11.000 στην πρωτοβάθμια και τα 12.000 στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Και οι δύο ομοσπονδίες δασκάλων και καθηγητών ζητούν από το υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει άμεσα σε μόνιμους διορισμούς (η ΟΛΜΕ ζητεί τον διορισμό ακόμη 6.000 καθηγητών) για να μπορέσουν να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα. Τα πράγματα θα περιπλακούν ακόμη περισσότερο και θα υπάρξουν και αντιδράσεις από τους γονείς των μαθητών, αφού θεωρείται βέβαιο ότι θα γίνουν συγχωνεύσεις τμημάτων προκειμένου να εξοικονομηθεί αριθμός εκπαιδευτικών. Ετσι αναμένεται ότι θα συγκροτηθούν τμήματα με πάνω από 25 μαθητές, ενώ μέχρι σήμερα τα περισσότερα σχολεία λειτουργούσαν με 22 έως 25 μαθητές στην τάξη. Το υπουργείο Παιδείας είναι ακόμη αποφασισμένο να ενεργοποιήσει διατάξεις του Νόμου 1566/85 περί υπερωριακής διδασκαλίας. Αυτό σημαίνει ότι εάν το υποχρεωτικό ωράριο των διδασκόντων σε ένα σχολείο δεν αρκεί για να καλύψει τις προβλεπόμενες ώρες διδασκαλίας, ο σύλλογος διδασκόντων μπορεί να αναθέσει την κάλυψη των ωρών αυτών σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου με προαιρετική υπερωριακή διδασκαλία μέχρι 5 ώρες την εβδομάδα. Η ίδια απόφαση μπορεί να ληφθεί και από το περιφερειακό υπηρεσιακό συμβούλιο εάν η υπερωριακή απασχόληση αφορά σε εκπαιδευτικούς άλλου γειτονικού, κατά προτίμηση, σχολείου. Να σημειωθεί εδώ ότι τα υπηρεσιακά συμβούλια δεν έχουν ακόμη οριστεί, ενώ θα έχουμε και μείωση έμπειρου προσωπικού στα σχολεία αφού ανάμεσα στους συνταξιοδοτούμενους είναι και πολλοί διευθυντές σχολείων. Επίσης από φέτος δίνεται η δυνατότητα σε περιφερειακούς διευθυντές να προχωρούν σε μετακινήσεις εκπαιδευτικών ανάμεσα σε σχολεία της περιφέρειας ή σε γειτονικούς νομούς. Αυτό θα γίνει σε περιπτώσεις όπου σε κάποιο σχολείο υπάρχει πλεονάζων αριθμός μιας ειδικότητας καθηγητή, ενώ σε κάποιο άλλο γειτονικό υπάρχει έλλειμμα. Εχει αποφασιστεί, επίσης, να αξιοποιηθούν οι καθηγητές που έχουν δεύτερο πτυχίο σε δεύτερη ειδικότητα αλλά είναι διορισμένοι με την πρώτη τους ειδικότητα. Δηλαδή, κοινωνιολόγος που έχει και πτυχίο φιλόλογου θα μπορεί να αναλάβει διδασκαλία, εάν υπάρχει κενό, και σε φιλολογικά μαθήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου